Belgia

Ah. Det er noe eget ved å komme tilbake til senga si etter en ukes ferietur. Særlig når ferieturen har innvolvert et par netter i telt i noens hage 😀 Men du verden så morsomt vi hadde det!

Vi startet med å fly til Brüssel og tok toget derifra videre til Antwerpen – deilig med godt utbygd kollektivtransport! Hotellet viste seg å ligge rett ovenfor sentralstasjonen i Antwerpen, midt i diamantdistriktet. Skal dere innom Antwerpen noen gang kan jeg anbefale Hotel Park Plaza Astrid 🙂 Forholdsvis nytt og moderne, veldig koselig og rimelig! – med deilig mat i restauranten, og de beste drinkene i baren. Det ligger rett ved Zooen (som vi ikke tok oss tid til å besøke) og diamantmuseet (som vi selvfølgelig måtte innom). Før vi dro visste vi i grunnen ikke noe om Antwerpen, annet enn at det regnes for å være verdens diamanthovedstad – så mange som 7 av 10 diamanter på verdensbasis er innom Antwerpen minst en gang i sitt livsløp – først som rådiamant, så som behandlet.

Det sprutregnet den første dagen, og det gikk skurer den neste, men vi ruslet alikevel noen turer rundt i byen. Vi fant handlegata, og den gamle bydelen – som er helt fantastisk! Vi likte egentlig ikke den mer “vanlige” delen av Antwerpen, som var sliten, møkkete og litt trist, men gamlebyen var super.

Kvelden samme dag som vi ankom dukket det også opp to andre guildies fra Norge, og på fredagen kom det fire nederlendere og ble med oss ut for å spise – vi gikk på japansk restaurant. Jeg har spist japansk mat før, men aldri vært på denne typen restaurant, hvor kokken tilbereder all maten ved bordet, og lager et kjempeshow ut av det hele 🙂 Moro, og nammelig.

På lørdag ble vi plukket opp av Natje, som kjørte oss hjem til seg i Mol (eller Balen, jeg skjønte aldri helt hvor grensene gikk). Natje og Yuna bor på landsbygda i Belgia, og har en herlig stor hage som egner seg for storinnrykk av guildies 🙂 Partyteltet fra i fjor var allerede på plass, og ettersom folk strømmet til ble hagen omgjort til en teltlandsby. Vi var 18 tilstede fra guilden. Representert var Nederland, Belgia, Norge, Kypros og Tyrkia. Alle betalte 30 euro hver på forhånd, og Natje sto for innkjøp av grillmat og drikke.

Søndag gikk med til å reparere. Jeg synes alltid at frokosten morgenen etter sånne fester er det beste med hele opplegget 🙂 En lang, langsom frokost, med god tid til småprat. Vi hadde utrolig flaks med været, hele helga hadde strålende solskinn. Noen dro på sightseeing til Mol (?) på søndag ettermiddag, mens de fleste pakket sammen og dro hjem utover dagen.

På mandag stoppet vi i Brüssel på tur til flyplassen, alle vi norske sammen med Natje og Yuna med to av ungene, og den ene nederlandske familien, samt Theo fra Kypros tråkket en liten del av turistløpya i Brüssel før vi måtte reise hjem på kvelden.

Alt i alt en herlig tur, det var morsomt å møte alle sammen igjen, og det var også et par som vi ikke hadde møtt før.

3 thoughts on “Belgia”

1. Gikk dere noen gang inn til venstre når dere sto rett foran stasjonen der (med ryggen til stasjonen) ?

Djizas for et strøk… hehe
    Men gamlebyen i Antwerpen er bra – når man en gang finner den. 🙂

2. Hehe – jau, vi ramla innom der på den første rusleturen vår 😛 Det er et par ok restauranter der, billig og godt, og de værste bulene var stengt mens vi var der 😉